גמישות, למה זה באמת חשוב?

גמישות, למה זה באמת חשוב?

אומרים לנו שחשוב לעשות ספורט: להיות בתנועה, להיות בכושר, להתחזק, להתחטב, להתגמש, להיות קפיציים, לשפר את היציבה, את שווי המשקל ועוד. המון דברים חשובים ונהדרים, חלקם ברורים לנו יותר וחלקם פחות.

אני רוצה להתייחס הפעם לגמישות. מה המשמעות של זה, האם יש דבר כזה ״גמישות יתר״ ולמה זה באמת חשוב?

גמישות

היכולת להניע את אברי הגוף בקלות ובטווח תנועה רחב של המפרק.

טווח תנועה

המרחק ו/או הזווית שבה ניתן לנוע במפרקים השונים והיא שונה בין מפרק למפרק.

תרגילי מתיחה

תנועות ומנחים לשיפור הגמישות שמטרתם לפתח ולהגדיל את טווחי תנועה במפרקי הגוף.

לגמישות חשיבות רבה
לתפקוד
ולתחושה הטובה שלנו.

הגדלת טווחי התנועה מאפשרת לנוע בעולם בקלילות וביעילות. כל משימה הופכת קלה ונעימה יותר והסיכון שבפציעה כתוצאה מפעילות בחיי היומיום קטן. תסתכלו על חתולים ותראו כמה חן יש בתנועה שלהם, כמה גמישות.., וכמה פעמים הם נמתחים בהנאה. לא לחינם אומרים שחתול נופל על הרגליים… לגמישות יש השפעה גם על היציבה ועל מניעה או הקלה של כאבים. שרירים נוקשים מייצרים נקודות בהן זרימת האנרגיה בגוף יורדת. אנרגיה היא כח החיים. מקום בו אין זרימת אנרגיה תקינה הינו מקום בו מצטבר כאב. זה ממש כמו נחל זורם שאם נתקע בו גזע עץ, ימשיכו ויצטברו עוד מכשולים שבהדרגה יאטו את מעבר המים וייצרו מאגר של מים עכורים.

מה קורה כשהגמישות יורדת ומה גורם לזה?

כשהגמישות יורדת המשמעות היא שהמפרקים והרקמות הרכות (שרירים, רצועות וגידים) מאבדים מאורכם ולא פועלים במלוא טווחי התנועה שלהם. בשטח, זה יבוא לידי ביטוי בירידה בתנועתיות, צמצום טווחים ואפילו בהמנעותמתנועות שבעבר עשינו והיום אנחנו נמנעים מהן, למשל ירידה לרצפה לשחק עם ילד קטן, עשיית גלגלון שעשינו

בקלות כשהיינו ילדים, שימוש במעלית בעקבות קושי לעלות במדרגות וכו׳.

הגורם העיקרי לירידה בגמישות הוא חוסר בתנועה והסיבות לכך שונות. זה יכול להיות תוצאה של אורח חיים שמתאפיין בישיבה ממושכת ברוב שעות היום ולרוב ישיבה כפופה, העדר פעילות גופנית מגוונת, טראומה שהגוף עבר (שבר, קרע של שריר, מחלה, כאב וכו׳) שאילצו ירידה בתנועה, וזה יכול להיות גם השפעה של הגיל.

עם הגיל, הגמישות פוחתת כחלק מהתהליך הטבעי של הזדקנות הגוף. השרירים נחלשים, רקמות החיבור מאבדות מהאלסטיות שלהן, אספקת הדם פוחתת והתוצאה היא – מפרקים נוקשים, פחות יציבים וטווח התנועה בהם מתקצר. נוצרת הגבלה בתנועה שמלווה לעיתים בכאב. אולם מחקרים רבים הראו שעיקר איבוד הגמישות בקרב מבוגרים נובע מהירידה המתמשכת או מהעדרה של הפעילות הגופנית ורק חלק משני מאיבוד הגמישות נובע מהתהליך הטבעי של ההזדקנות . לכן טיפוח הגמישות ותרגילי מתיחה בכל גיל, ובעיקר בקרב הגילאים המבוגרים, עשויים להאט את איבוד הגמישות או אף למנועו.

נהדר! אז למה אנחנו לא עושים מיזה יותר? למה אנחנו משקיעים כל כך הרבה יותר לפיתוח סיבולת לב-ריאה ופיתוח כח ופחות זמן ומחשבה לשיפור הגמישות?

אנחנו חיים בתקופה שהכל צריך להיות מהיר ואם אפשר שיהיה פידבק מיידי. הדרך שאנחנו מורגלים בה היא ״no pain no gain “ ואם לא כואב או לא מזיעים והלב לא דופק מהר, זאת אומרת שזה לא עובד.., בזבוז זמן. בנוסף לזה, תרגילי מתיחה מתבצעים בעצימות נמוכה ומצריכים ריכוז, תשומת לב וסבלנות וזה כבר ממש מוגזם באורח החיים העמוס שבו אנחנו מנסים לדחוס עוד ועוד דברים…

זה שזה לא שורף קלוריות כבר אמרנו…? אבל הסיבה העיקרית היא חוסר הידע וההבנה בנוגע להשפעה הכל כך משמעותית שיש לגמישות על הגוף ותנחשו על מה עוד…? הנפש.

ממש כמו שגוף נוקשה פגיע לפציעות כך גם הנפש שלנו, ובדיוק כמו שגוף גמיש נע בין תנוחה אחת לשניה ברכות ובגמישות במקסימום טווחי תנועה ובמינימום מאמץ, כך גם אנחנו יכולים להתנהל בחיים בהנאה כשאנחנו נפתחים לאפשרויות השונות שמתקיימות בכל רגע מבלי להיצמד להחלטות נוקשות שלקחנו על עצמנו אי שם בעבר.

ומה בנוגע לגמישות יתר מפרקית?

תסמונת גמישות יתר מפרקית היא תופעה המערבת את רקמות החיבור בגוף (רצועות, גידים וכדומה) ומאופיינת בתנועתיות מפרקית גדולה מהרגיל. כאשר אנו מגיעים לסוף טווח התנועה ברוב מפרקי הגוף, אנו נשענים על הרצועות אשר נמתחות ותפקידן למנוע נזק שעלול להיגרם למפרק. כאב שמקורו אכן בגמישות יתר נגרם ככל הנראה על ידי עומס מתמשך על הרצועות ושימוש יתר במפרק בטווח תנועה גדול מהרצוי.

instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
Share
Call Now Button
גלילה לראש העמוד

הצטרפות לקבוצת תרגול שבועית של מדיטציה ושיח